Co pijí Češi k snídani?
Jak maminky obohacují rodinný jídelníček o cenné vitamíny? Co očekávají ve sklenici džusu nebo kapsičce s pyré? Na tyto a další otázky odpovídaly české maminky v průzkumu agentury Millward Brown, který probíhal v rámci kampaně „Džusy a pyré – vitamíny ve smart formě“.
České maminky si uvědomují důležitost ovoce, zeleniny a džusů v každodenním rodinném jídelníčku. Uvádí, že jejich děti konzumují ovoce (42 %) a pijí džusy (10 %) dvakrát až třikrát denně. Téměř polovina maminek svým dětem podává zeleninu jednou denně, zatímco jedna ze tří (31 %) dokonce až třikrát denně. Tyto výsledky poukazují na rostoucí úroveň povědomí o důležitosti konzumace nejméně pěti porcí ovoce a zeleniny denně.
Dalším pozitivním zjištěním je, že téměř jedna ze tří českých maminek považuje džusy (26 %) a pyré (34 %) za plnohodnotnou alternativu ovoce a zeleniny. Většina dotazovaných je ale zároveň přesvědčena, že džusy obsahují cukr (86 %), sladidla (82 %) nebo konzervanty (84 %). Stejné domněnky platí pro pyré, o cukru v nich je přesvědčeno 68 % dotázaných, obsažená sladidla odrazuje 64 % a konzervanty 64 %. České ženy si tudíž neuvědomují, že hotové džusy jsou přírodní výrobky. Za ty považují pouze čerstvě vymačkaný džus (96 %). Kromě toho nejsou obeznámeny s vitamíny obsaženými v džusech a pyré. Na otázku, jak obohacují rodinný jídelníček o vitamíny, většina z nich odpověděla čerstvé ovoce (76 %). Pouze 19 % respondentek pravidelně sáhne po džusu a jen 2 % po ovocno-zeleninovém pyré. Džusy a pyré jsou ale ve skutečnosti přírodní výrobky získávané z kvalitního čerstvého nebo uskladněného ovoce a zeleniny. Jejich výroba je regulována zákony EU, přičemž obchodní kvalita je garantována zákonnými požadavky.
„Výsledky průzkumu, který probíhal v březnu a dubnu 2015, jasně potvrzují logické odůvodnění kampaně „Džusy a pyré – vitamíny ve smart formě“. Průzkum ukazuje, že si stále ještě nejsme plně vědomi toho, že hotové džusy a pyré jsou přírodní produkty v souladu s evropskými regulacemi. Okolo těchto produktů se také vytvořilo mnoho mýtů jako například vysoký obsah přidaného cukru. Tento názor se ale nezakládá na pravdě. To je jeden z hlavních důvodů, proč si tato kampaň klade za cíl informovat rodiče a děti o džusech a pyré jako důležité součásti stravy, plné vitamínů a živin,“ říká Barbara Groele, sekretářka Asociace producentů džusů (KUPS).
Co by české maminky přesvědčilo k pravidelnému podávání zdraví prospěšných džusů a pyré jejich dětem? Téměř polovina respondentek uvádí, že by potřebovala více informací o jejich přírodním původu (44 %) a ujištění, že neobsahují přídavné látky (41 %). To samé platí i pro pyré. Maminky by uvítaly více informací o jejich přírodním původu a absenci barviv (39 %).
Pro více informací o kampani navštivte webové stránky www.dzusyapyre.eu.
Kampaň je financována s podporou Evropské unie a Polské republiky a také z prostředků Fondu propagace ovoce a zeleniny.
28. 07. 2015, 18.38:49